شیوه های آموزش بر پایه تفکر در نهج البلاغه
مرضیه اکبری ،کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی،دانشگاه الزهرا(س)،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
دکتر ملوک خادمی، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
اعظم اکبری، کارشناس ارشد نهج البلاغه، دانشگاه قرآن و حدیث
چکیده
آموزش بر پایه تفکر ، مؤثرترین نوع آموزش است و امروزه بسیار مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است . این نوع آموزش ، آموزنده را از حالت انفعال خارج کرده و تفکر را در او برمی انگیزاند . برانگیخته شدن تفکر در آموزنده سبب می شود که وی تنها گیرنده اطلاعات نباشد بلکه خود بتواند به تولید علم، تجزیه و تحلیل و آسیب شناسی علوم پیشین بپردازد . تفکر در اسلام نیز از اهمیت فراوانی برخوردار بوده و در قرآن مکرر به آن توصیه شده است . بر این اساس حضرت علی – علیه السلام- در نهج البلاغه ، آموزش خود را بر پایه تفکر بنا نهاده اند. پژوهش حاضر شیوه های آموزش برپایه تفکر را از نهج البلاغه استخراج کرده است. در این پژوهش ، با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی ، تمام خطبه ها، نامه ها و حکمت های نهج البلاغه مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه بیست شیوه آموزش بر پایه تفکر استخراج شد که تحلیل ها نشان می دهد در آن ها تمام ابعاد تفکر رعایت شده است . در انتها نیز از مجموع این شیوه ها روشی به نام “اعلی” جهت استفاده در نظام آموزشی معرفی گردید.
واژگان کلیدی : شیوه، آموزش، تفکر، نهج البلاغه